27 października - 14 listopada 2024
The International Festival of Early Arts 2024
14th edition
Od 2021 roku Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej działa w poszerzonej formule, z nowym podejściem do prezentacji szeroko pojętej muzyki dawnej – od średniowiecza aż po wiek XIX. Rozszerzona formuła Festiwalu to przede wszystkim szerszy zakres tematyczny oraz bogatszy repertuar, który nie tylko obejmuje wielką muzykę dworską, ale także przenika do mniej znanych, ale równie fascynujących przestrzeni, jak muzyka ludowa i świecka różnych epok. Od 2023 roku każda edycja Festiwalu zyskuje swoje hasło przewodnie, które wyznacza kierunek artystyczny i pozwala lepiej zrozumieć kontekst prezentowanych dzieł. W 2023 roku Festiwal odbył się pod hasłem „Muzyka spod strzechy i dworu”, skupiając się na świeckiej muzyce dawnej z całej Europy. Przed nami kolejna edycja w 2024 roku, której motyw przewodni to „Muzyka duszy”. Temat ten pozwoli nam zgłębić duchowy wymiar muzyki dawnych epok, odwołując się zarówno do tradycji religijnych, jak i głęboko osobistych, kontemplacyjnych przeżyć, jakie oferowała muzyka w dawnych wiekach.
PROGRAMME
October 27, 2024 (Sunday) | 7:00 PM
Missa s. Adalberti — Koncert oratoryjny — rekonstrukcja oprawy muzycznej Mszy Św. z czasów Mikołaja Zieleńskiego
Aula Magna of the Branicki Palace in Białystok
Performers:
- DILETTO - Early Music Ensemble
SOPRANOS: Marta Wróblewska*, Antonina Ruda
ALTS: Piotr Olech*, Jan Mędrala
TENORS: Piotr Szewczyk*, Szczepan Kosior
BASS: Piotr Zawistowski*, Maciej Falkiewicz
CLARINI: Paweł Hulisz (I), Paweł Kowalkowski (II)
TROMBONES: Fryderyk Mizerski (alt), Paweł Wachowski (tenor), Paulino Taica Frias (tenor), Clemens Erdmann (bas)
DULCIAN: Beniamin Levi
VIOLIN: Paweł Polak (I), Anna Polak (II)
VIOLA: Radosław Koper
CELLO: Katarzyna Martynkiewicz
DOUBLE BASS: Rafał Makarski
POSITIVE: Sylwester Trojanowski
Anna Moniuszko – CONDUCTOR
*the artist performs solo parts (choir concertans) in Missa Concertata La Lombardesca by B. Pękiel - Schola Gregoriana Sancti Casimiri
w składzie:
Mariusz Perkowski – kantor, baryton, kierownictwo muzyczne
TENORY: Krzysztof Frejtag, Maciej Dziemiańczuk
BARYTONY: Marcin Szaciłowski, Łukasz Olechno
BAS / BĘBEN: Wojciech Bronakowski
ORGANY: Karol Jurgielewicz
Event description:
Podczas koncertu zabrzmią zarówno kompozycje instrumentalne, jak i wokalno – instrumentalne, powstałe w nurcie szkoły weneckiej, której założenia formalne (polichóralność) inspirowały twórców całej Europy, stając się równocześnie podstawą do rozwoju muzyki koncertującej.
Wyjątkowo atrakcyjna technika polichóralna, oparta na pomyśle dialogowania zespołów wokalnych, wokalno – instrumentalnych i instrumentalnych, powstała dzięki specyficznej budowie Bazyliki św. Marka w Wenecji. Plan świątyni, a przez to jej akustyka pozwalała bowiem na rozmieszczenie zespołów w różnych miejscach kościoła przy zachowaniu wzajemnej słyszalności, niezbędnej do wspólnego wykonania danego utworu. Poszczególne „chóry” koncertowały, czyli współzawodniczyły i łączyły się we wspólnym śpiewie.
Nowa koncepcja kształtowania kompozycji przeniknęła na grunt muzyki całej Europy, w tym także Polski. W nurcie tym komponował m.in. Mikołaj Zieleński, którego kompozycje stanowić będą oś muzyczną programu koncertu. Jego twórczość zyskała sławę zarówno w kraju, jak i za jego granicami (jego Offertoria et communiones totius anni ukazały się w 1611 w weneckiej oficynie Jacopo Vincentiego). Podobnie i teraz – jego dzieła wykonywane są i nagrywane przez czołowe światowe zespoły muzyki dawnej (The Sixteen czy Les Baroque Traversee).
9 XI 2024 (Sobota) godz. 17:00
Music Of The Czech Baroque
The Aula Magna of the Branicki Palace
Performers:
- Tomáš Šelc - bass baritone
- Zespół Muzyki Dawnej COLLEGIUM MARIANUM
Jana Rudovská Semerádová – flet traverso, kierownictwo artystyczne
Lenka Torgersen – skrzypce, koncertmistrz
Malgorzata Malke – skrzypce
Andreas Torgersen – altówka
Hana Fleková – wiolonczela
Jan Krejča – teorba
Luděk Braný – kontrabas
Filip Hrubý – klawesyn / organy
PROGRAMME:
• Johann Joseph Fux (1660–1741)
Ouverture IV. w g
Ouverture,
Rigaudon,
Trio Bourrée,
Da Capo Rigaudon,
Menuet, Passacaglia
z Concentus musico-instrumentalis, 1701
• Johann Joseph Fux
Aria per la Madonna Santissima
Quae est ista tam pulchra tam cara
• František Ignác Antonín Tůma (1704–1774)
Partita C dur
Vivace,
Largo un poco Andante,
Menuet I & II,
Burlesque
• Jan Dismas Zelenka (1679–1745)
Benedictus z Missa Corporis Domini
ZWV 3
• Giuseppe Tartini (1692–1770)
Koncert G dur na flet, smyczki i continuo
Allegro,
Largo Andante,
Allegro
• Jan Dismas Zelenka
Salve regina
na kontrabas, dwoje skrzypiec i continuo
ZWV 139
17 XI 2024 (Niedziela) godz.19:00
MARYA Regina Poloniae – sarmacka pobożność w pieśniach i hymnach z XVII wieku”
The Aula Magna of the Branicki Palace
Performers:
- Jerycho Ensemble
Bartosz Izbicki — kierownictwo artystyczne
Alicja Sulkowska, Małgorzata Izbicka
Paweł Szczyciński
Mateusz Grzyb, Wawrzyniec Dąbrowski
Stanisław Szczyciński, Łukasz Kalisz - Kapela Jazdowska, Justyna Rekść-Raubo – kierownictwo artystyczne
Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
Paulina Garlińska – viola da gamba
Henryk Kasperczak – chitarrone - Bartosz Izbicki – pozytyw, chalumeau, kierownictwo artystyczne
Event description:
Siedemnastowieczny sarmatyzm cechowało przekonanie o szczególnym zaangażowaniu Boga w losy Rzeczpospolitej, a nabożeństwo do Maryi było najbardziej charakterystycznym aspektem sarmackiej pobożności. Wiosną 1656 roku, w czasie Potopu szwedzkiego Rzeczpospolita niemal w całości została opanowana przez wroga. Król przebywał na południu kraju, broniła się Jasna Góra. 1 kwietnia w katedrze lwowskiej król Jan Kazimierz z rodu Wazów uroczyście wypowiedział te słowa: “Wielka Boga-Człowieka Matko o Przeczysta Panno! Jan Kazimierz z łaski Twego Syna Króla Królów, a Pana mojego i z Twojej łaski Król, u stóp Twoich najświętszych na kolana padając, obieram Cię dzisiaj za Patronkę moją i moich państw Królową…”
Tak oto Maryja została ogłoszona Królową Polski. Nie była to idea nowa, gdyż przez wieki stosunek do Maryi, relacja z Nią, stały się wyznacznikiem polskiej pobożności, jej absolutnie wyjątkowym wymiarem, niespotykanym w innych krajach. Maryja była najbliższą świętą Polaków. Dla Sarmaty matka Boga była również jego matką, krewną i Panią, a przede wszystkim Królową. Rzeczpospolita zaś, znajdując się pod specjalną opieką Maryi była przedmurzem chrześcijańskiego świata, a Polacy czuli się nowym narodem wybranym, który wiernie służył swojej Królowej.
W pieśniach maryjnych z tego czasu zostały skupione wszystkie teologiczne prawdy maryjne. Bogurodzica, a wraz z nią takie pieśni, jak Pod Twoją obronę, (Under Your Protection), Gwiazdo jasności formowały dusze i umysły Polaków. Czytali polscy i litewscy szlachcice przed pójściem na spoczynek Różaniec albo inaczej Wianek ku czci Matki Boga (Z pomocą Boga miłego), odmawiali Litanię do Panny Marii, a przed bitwami śpiewali shaped the hearts and minds of Poles. Polish and Lithuanian nobles would often read the Rosary, or the “Wreath in Honor of the Mother of God”(With the Help of the Beloved God), before bed, recite the Litany to the Virgin Mary, and sing Godzinki (Little Office of the Blessed Virgin Mary) or Bogurodzica before battles.
(tekst na podstawie artykułu Pawła Rzewuskiego
Program naszego koncertu jest muzyczną ilustracją tej historii. Wykonamy pieśni maryjne znane z tradycji oraz kompozycje z epoki. Będą to utwory G. G. Gorczyckiego, bardzo eleganckie i pełne nobliwej słodyczy, a jednocześnie bardzo przejrzyste w swojej strukturze i harmonii. Są one jakby muzyczną emanacją tkliwych, szlacheckich uczuć skierowanych ku Matce Boga. Wilno będzie reprezentować utwór o wyraźnie twardszym i nieco „dzikim” rysie przekazany przez Zygmunta Lauxmina. Daje on wrażenie pierwotnej, synowskiej gorliwości wobec Maryi. Usłyszą też Państwo kompozycje anonimowe – większa część z nich przypisywana jest Gorczyckiemu, gdyż są zapisane jego ręką w wawelskich partesach. Ich cechą charakterystyczną jest to, że w jednym z głosów cytowana jest melodia tradycyjna. Na koniec zabrzmi Bogarodzica opracowana przez Błażeja Dereya, dominikanina, na cztery głosy. Śpiewakom będą towarzyszyły instrumenty charakterystyczne dla sarmackiego, dworskiego muzykowania – lutnie i viole da gamba oraz pozytyw.
November 24, 2024 (Sunday) | 7:00 PM
Koncert finałowy Festiwalu - Muzyka Duszy — śpiew gregoriański i dźwięki muzyki świata
The Aula Magna of the Branicki Palace
Performers:
- Dāvis Jurka — saksofon
- Schola Cantorum Riga (Latvia)
w składzie:
Guntars Prānis — kierownictwo muzyczne
Ansis Klucis
Kaspars Milasevics
Janis Moors
Martins Moors
Janis Kursevs
Rudolfs Bertins
Egils Jakobsons
Event description:
Koncert to niejako widowisko muzyczno-wizualne, w którym usłyszeć można zarówno chorał gregoriański, jak i wczesnośredniowieczny repertuar polifoniczny. W tej wyjątkowej atmosferze średniowiecznych nastrojów, w których obecne są także elementy improwizacji, saksofon stanie się pomostem do współczesności, wprowadzając świeże, współczesne brzmienia. Cały program stworzy niepowtarzalny dialog i muzyczną syntezę dwóch epok.
Utwory z repertuaru krążą wokół odwiecznego motywu pielgrzymki. Życie człowieka, z jego długimi, duchowymi poszukiwaniami, przypomina pielgrzymkę, która odbywa się zarówno w zewnętrznej przestrzeni, jak i we wnętrzu samego człowieka. Program koncertu pozwoli doświadczyć czegoś z tej drogi, na którą zaproszony jest każdy…