Transmisja:
Wykonawcy:
- Zespół Muzyki Dawnej DILETTO
w składzie:
SOPRANY: Marta Wróblewska*, Antonina Ruda
ALTY: Piotr Olech*, Jan Mędrala
TENORY: Piotr Szewczyk*, Szczepan Kosior
BASY: Piotr Zawistowski*, Maciej Falkiewicz
CLARINI: Paweł Hulisz (I), Paweł Kowalkowski (II)
PUZONY: Fryderyk Mizerski (alt), Paweł Wachowski (tenor), Paulino Taica Frias (tenor), Clemens Erdmann (bas)
DULCJAN: Beniamin Levi
SKRZYPCE: Paweł Polak (I), Anna Polak (II)
ALTÓWKA: Radosław Koper
WIOLONCZELA: Katarzyna Martynkiewicz
KONTRABAS: Rafał Makarski
POZYTYW: Sylwester Trojanowski
Anna Moniuszko – DYRYGENT
*artysta wykonuje partie solowe (chór concertans) w Missa Concertata La Lombardesca B. Pękiela - Schola Gregoriana Sancti Casimiri
w składzie:
Mariusz Perkowski – kantor, baryton, kierownictwo muzyczne
TENORY: Krzysztof Frejtag, Maciej Dziemiańczuk
BARYTONY: Marcin Szaciłowski, Łukasz Olechno
BAS / BĘBEN: Wojciech Bronakowski
ORGANY: Karol Jurgielewicz
Opis wydarzenia:
Podczas koncertu zabrzmią zarówno kompozycje instrumentalne, jak i wokalno – instrumentalne, powstałe w nurcie szkoły weneckiej, której założenia formalne (polichóralność) inspirowały twórców całej Europy, stając się równocześnie podstawą do rozwoju muzyki koncertującej.
Wyjątkowo atrakcyjna technika polichóralna, oparta na pomyśle dialogowania zespołów wokalnych, wokalno – instrumentalnych i instrumentalnych, powstała dzięki specyficznej budowie Bazyliki św. Marka w Wenecji. Plan świątyni, a przez to jej akustyka pozwalała bowiem na rozmieszczenie zespołów w różnych miejscach kościoła przy zachowaniu wzajemnej słyszalności, niezbędnej do wspólnego wykonania danego utworu. Poszczególne „chóry” koncertowały, czyli współzawodniczyły i łączyły się we wspólnym śpiewie.
Nowa koncepcja kształtowania kompozycji przeniknęła na grunt muzyki całej Europy, w tym także Polski. W nurcie tym komponował m.in. Mikołaj Zieleński, którego kompozycje stanowić będą oś muzyczną programu koncertu. Jego twórczość zyskała sławę zarówno w kraju, jak i za jego granicami (jego Offertoria et communiones totius anni ukazały się w 1611 w weneckiej oficynie Jacopo Vincentiego). Podobnie i teraz – jego dzieła wykonywane są i nagrywane przez czołowe światowe zespoły muzyki dawnej (The Sixteen czy Les Baroque Traversee).
Program:
• Claudio Monteverdi
Toccata z „L’Orfeo”
• Mikołaj Zieleński
Per merita sancti Adalberti, motet ku czci św. Wojciecha Biskupa i Męczennika
• Marcin Mielczewski
Aria a 3
• Introit: Protexisti me Deus – chorał*
• Marcin Mielczewski
Kyrie – Missa Triumphalis
• Marcin Mielczewski
Gloria – Missa Triumphalis
• Graduale: Alleluja, Surrexit Pastor – chorał*
• Alleluja, Posuisti Domine – chorał*
• Mikołaj Zieleński
II Fantazja a 3
• Bartłomiej Pękiel
Credo: Missa Concertata La Lombardesca
• Offertorium: Posuisti Domine – chorał
• Mikołaj Zieleński
Posuisti Domine
• Mikołaj Zieleński
III Fantazja a 3
• Bartłomiej Pękiel
Sanctus: Missa Concertata La Lombardesca
• Giovanni Battista Grillo
Sonata seconda à 7
• Bartłomiej Pękiel
Agnus Dei: Missa Concertata La Lombardesca
• Communio: Ego sum pastor bonus – chorał*
• Mikołaj Zieleński
Ego sum Pastor Bonus
• Mikołaj Zieleński
Laetabitur iustus
• Ite missa est – chorał*
• Mikołaj Zieleński
Ortus de Polonia, motet ku czci św. Stanisława, Biskupa i Męczennika
*Fragmenty chorałowe z Chorału Piotrkowczyka z 1614 r.
Zespół Muzyki Dawnej DILETTO
Zespół powstał w 2005 roku, jako wyraz zainteresowań i poszukiwań dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej. Jego skład tworzą zarówno muzycy wokaliści, jak i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne sprawuje założyciel i dyrygent Anna Moniuszko. W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie: Lobet
Gott in seinen Reichen J. S. Bacha, a także pasje: J. S. Bacha – Pasja według św. Jana i Brockes Passion G. F. Händla oraz ody: H. Purcella Hail, bright Cecilia!
i G. F. Händla Eternal source of light divine.
Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H. Purcella Dido and Eneas oraz The Fairy Queen, G. B. Pergolesiego La Serva Padrona, J. Blowa Venus and Adonis, N. Piccinniego (polskie prawykonanie La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore) oraz A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte). Ideą, która przyświeca artystom wchodzącym w skład zespołu jest prezentacja muzyki dawnej zgodnie z wymogami historycznej stylistyki wykonawczej.
W swej działalności DILETTO dużą uwagę zwraca na propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie zespół DILETTO, nagrał dwie płyty pt. Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii w wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) wytwórni DUX. Zespół bierze regularny udział w festiwalach, w tym m. in.: Wschód Kultury – Inny Wymiar, Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej, Salezjańskie Lato
w Przemyślu oraz Forum Musicum we Wrocławiu.
Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Schola Gregoriańska Świętego Kazimierza powstała w 2008 roku. Tworzą ją śpiewacy interesujący się wykonawstwem tradycyjnej muzyki kościelnej a w szczególności chorału gregoriańskiego. Kierownictwo artystyczne nad zespołem sprawuje Mariusz Perkowski.
Schola zadebiutowała występując na Festiwalu Pieśni Sakralnej Łapskie Te Deum w 2008 roku. Od tego czasu uczestniczy w licznych koncertach będących próbą muzycznej rekonstrukcji nabożeństw z XVII i XVIII wieku wykonując śpiew monodyczny. Stale współpracuje w tym względzie z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto. W tym charakterze współpracowała również z Polską Orkiestrą XVIII wieku pod dyr. Paula Esswooda. Schola bierze regularnie udział w festiwalach, gościła m.in.: na Festiwalu Rekonstrukcyjno-Historycznym „Bitwa pod Białymstokiem”, Festiwalu Sztuk Dawnych – Imienin Izabeli Branickiej (rokrocznie), VIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego, III edycji Monieckich Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u św. Alberta. Niejednokrotnie koncert z jej udziałem inaugurował rozpoczęcie danego festiwalu, co miało miejsce w przypadku Festiwalu Mysterium Fidei (2013), VI edycji Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Ełku, Festiwalu Twórczości Religijnej „Fide et Amore” w Żorach oraz Festiwalu Mikołaja z Koźla w Kędzierzynie
Koźlu w 2016 i 2021 roku.
Zespół ma w swym dorobku wydawnictwa fonograficzne: Opera Omnia Andrzeja Siewińskiego dla wytwórni DUX, gdzie towarzyszył Zespołowi Muzyki Dawnej Diletto, a także wydane przez Fundację „Pro Anima” Pieśni Nabożne Franiciszka Karpińskiego oraz Kolędy Europejskiej Christianitas zawierającą średniowieczne utwory związane z okresem Bożego Narodzenia. Schola cyklicznie śpiewa podczas Mszy Świętych odprawianych w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w ramach erygowanego przez J. E. Arcybiskupa Edwarda Ozorowskiego w 2013 roku „Duszpasterstwa Tradycji Łacińskiej Archidiecezji Białostockiej” śpiewając gregoriańskie części stałe i zmienne przeznaczone na coniedzielne celebracje Mszy Świętej.
Anna Moniuszko — Dyrygent
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (specjalność prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych) oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2004) otrzymując dyplomy z wyróżnieniem. W roku 2010 uzyskała stopień doktora, w 2014 – doktora habilitowanego w specjalności Dyrygentura, zaś w 2023 tytuł profesora sztuki. W roku 2003 rozpoczęła pracę zawodową w białostockiej Filii AMFC (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina). W tym samym roku objęła funkcję II Dyrygenta, a od roku 2017 Dyrygenta Chóru Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, z którym zdobyła wiele nagród na konkursach w kraju i za granicą, oraz została wielokrotnie uhonorowana nagrodami specjalnymi dla Najlepszego Dyrygenta Konkursu. W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki renesansu i baroku. W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno–instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie, Oratorium na Boże Narodzenie, Oratorium na Wielkanoc autorstwa J. S. Bacha, Oratorium na Boże Narodzenie H. Schütza, a także pasje: Pasja według św. Jana J. S. Bacha i Brockes Passion G. F. Händla oraz ody: H. Purcella – Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H. Purcella (Dido and Eneas oraz The Fairy Queen), G. B. Pergolesiego (La Serva Padrona), J. Blowa (Venus and Adonis), N. Piccinniego (polskie prawykonanie oper La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore), a także A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte).
W swej działalności Anna Moniuszko dużą uwagę zwraca na propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie wraz z zespołem DILETTO nagrała dwie płyty: Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) prestiżowej wytwórni DUX.
Anna Moniuszko jest laureatką Stypendium dla Młodych Twórców (2009) oraz Stypendium dla Twórców Profesjonalnych (2010) ufundowanych przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jest pomysłodawcą i koordynatorem białostockiego cyklu koncertów Muzyka Mistrzów Baroku, prezentujących twórczość dawnych kompozytorów w historycznych wnętrzach Białegostoku. Jest również Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej, którego ideą jest przybliżenie współczesnej publiczności kultury i sztuki z czasów świetności dworu Branickich w Białymstoku. Od 2016 roku pełni funkcję Dyrektora Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku.
Mariusz Perkowski
Absolwent Wychowania Muzycznego na UMFC Filii w Białymstoku oraz Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego w Bydgoszczy. Ukończył również studia teologiczne na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie oraz studia doktoranckie w Instytucie Muzykologii KUL w katedrze Monodii Liturgicznej. Prowadził także zajęcia emisji głosu w Archidiecezjalnym Wyższym Seminarium Duchownym w Białymstoku, a także wykłady z chorału gregoriańskiego i liturgiki na specjalności Muzyka Kościelna w białostockiej filii Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
Współpracował jako wokalista z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej m.in. z chórem kameralnym Sine Nomine i orkiestrą barokową Concerto Polacco prowadzonymi przez Marka Toporowskiego, Zespołem Wokalnym Subtilior Ensemble Piotra Zawistowskiego, Zespołem Instrumentów Dawnych Ars nova Jacka Urbaniaka oraz aktualnie z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto Anny Moniuszko. Prowadzi również od 2008 roku Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri.
Aktywnie działa na polu animacji kultury organizując koncerty i festiwale w nurcie wykonawstwa poinformowanego historycznie (HIP). W roku 2016 otrzymał wyróżnienie za całokształt dotychczasowej działalności w ramach Nagrody Rady Miasta Białystok „Kulturalne Gryfy” w kategorii ANIMATOR.