27 października - 14 listopada 2024

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej 2024

14. edycja

Od 2021 roku Międzynarodowy Festiwal Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej działa w poszerzonej formule, z nowym podejściem do prezentacji szeroko pojętej muzyki dawnej – od średniowiecza aż po wiek XIX. Rozszerzona formuła Festiwalu to przede wszystkim szerszy zakres tematyczny oraz bogatszy repertuar, który nie tylko obejmuje wielką muzykę dworską, ale także przenika do mniej znanych, ale równie fascynujących przestrzeni, jak muzyka ludowa i świecka różnych epok. Od 2023 roku każda edycja Festiwalu zyskuje swoje hasło przewodnie, które wyznacza kierunek artystyczny i pozwala lepiej zrozumieć kontekst prezentowanych dzieł. W 2023 roku Festiwal odbył się pod hasłem „Muzyka spod strzechy i dworu”, skupiając się na świeckiej muzyce dawnej z całej Europy. Przed nami kolejna edycja w 2024 roku, której motyw przewodni to „Muzyka duszy”. Temat ten pozwoli nam zgłębić duchowy wymiar muzyki dawnych epok, odwołując się zarówno do tradycji religijnych, jak i głęboko osobistych, kontemplacyjnych przeżyć, jakie oferowała muzyka w dawnych wiekach.

PROGRAM FESTIWALU

27 X 2024 (Niedziela) godz. 19:00

Missa s. Adalberti — Koncert oratoryjny — rekonstrukcja oprawy muzycznej Mszy Św. z czasów Mikołaja Zieleńskiego

Aula Magna Pałacu Branickich

Wykonawcy:

  • Zespół Muzyki Dawnej DILETTO
    w składzie:
    SOPRANY: Marta Wróblewska*, Antonina Ruda
    ALTY: Piotr Olech*, Jan Mędrala
    TENORY: Piotr Szewczyk*, Szczepan Kosior
    BASY: Piotr Zawistowski*, Maciej Falkiewicz
    CLARINI: Paweł Hulisz (I), Paweł Kowalkowski (II)
    PUZONY: Fryderyk Mizerski (alt), Paweł Wachowski (tenor), Paulino Taica Frias (tenor), Clemens Erdmann (bas)
    DULCJAN: Beniamin Levi
    SKRZYPCE: Paweł Polak (I), Anna Polak (II)
    ALTÓWKA: Radosław Koper
    WIOLONCZELA: Katarzyna Martynkiewicz
    KONTRABAS: Rafał Makarski
    POZYTYW: Sylwester Trojanowski
    Anna Moniuszko – DYRYGENT
    *artysta wykonuje partie solowe (chór concertans) w Missa Concertata La Lombardesca B. Pękiela
  • Schola Gregoriana Sancti Casimiri
    w składzie:
    Mariusz Perkowski – kantor, baryton, kierownictwo muzyczne
    TENORY: Krzysztof Frejtag, Maciej Dziemiańczuk
    BARYTONY: Marcin Szaciłowski, Łukasz Olechno
    BAS / BĘBEN: Wojciech Bronakowski
    ORGANY: Karol Jurgielewicz

Opis wydarzenia:

Podczas koncertu zabrzmią zarówno kompozycje instrumentalne, jak i wokalno – instrumentalne, powstałe w nurcie szkoły weneckiej, której założenia formalne (polichóralność) inspirowały twórców całej Europy, stając się równocześnie podstawą do rozwoju muzyki koncertującej.

Wyjątkowo atrakcyjna technika polichóralna, oparta na pomyśle dialogowania zespołów wokalnych, wokalno – instrumentalnych i instrumentalnych, powstała dzięki specyficznej budowie Bazyliki św. Marka w Wenecji. Plan świątyni, a przez to jej akustyka pozwalała bowiem na rozmieszczenie zespołów w różnych miejscach kościoła przy zachowaniu wzajemnej słyszalności, niezbędnej do wspólnego wykonania danego utworu. Poszczególne „chóry” koncertowały, czyli współzawodniczyły i łączyły się we wspólnym śpiewie.

Nowa koncepcja kształtowania kompozycji przeniknęła na grunt muzyki całej Europy, w tym także Polski. W nurcie tym komponował m.in. Mikołaj Zieleński, którego kompozycje stanowić będą oś muzyczną programu koncertu. Jego twórczość zyskała sławę zarówno w kraju, jak i za jego granicami (jego Offertoria et communiones totius anni ukazały się w 1611 w weneckiej oficynie Jacopo Vincentiego). Podobnie i teraz – jego dzieła wykonywane są i nagrywane przez czołowe światowe zespoły muzyki dawnej (The Sixteen czy Les Baroque Traversee).

9 XI 2024 (Sobota) godz. 17:00

Muzyka Czeskiego Baroku

Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Wykonawcy:

  • Tomáš Šelc – baryton (Czechy)
  • Zespół Muzyki Dawnej COLLEGIUM MARIANUM
    w składzie:
    Jana Rudovská Semerádová – flet traverso, kierownictwo artystyczne
    Lenka Torgersen – skrzypce, koncertmistrz
    Malgorzata Malke – skrzypce
    Andreas Torgersen – altówka
    Hana Fleková – wiolonczela
    Jan Krejča – teorba
    Luděk Braný – kontrabas
    Filip Hrubý – klawesyn / organy

Program:

• Johann Joseph Fux (1660–1741)
Ouverture IV. w g
Ouverture,
Rigaudon,
Trio Bourrée,
Da Capo Rigaudon,
Menuet, Passacaglia
z Concentus musico-instrumentalis, 1701
• Johann Joseph Fux
Aria per la Madonna Santissima
Quae est ista tam pulchra tam cara
• František Ignác Antonín Tůma (1704–1774)
Partita C dur
Vivace,
Largo un poco Andante,
Menuet I & II,
Burlesque
• Jan Dismas Zelenka (1679–1745)
Benedictus z Missa Corporis Domini
ZWV 3
• Giuseppe Tartini (1692–1770)
Koncert G dur na flet, smyczki i continuo
Allegro,
Largo Andante,
Allegro
• Jan Dismas Zelenka
Salve regina
na kontrabas, dwoje skrzypiec i continuo
ZWV 139

17 XI 2024 (Niedziela) godz.19:00

MARYA Regina Poloniae – sarmacka pobożność w pieśniach i hymnach z XVII wieku”

Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Wykonawcy:

  • Zespół JERYCHO
    w składzie:
    Bartosz Izbicki — kierownictwo artystyczne
    Alicja Sulkowska, Małgorzata Izbicka
    Paweł Szczyciński
    Mateusz Grzyb, Wawrzyniec Dąbrowski
    Stanisław Szczyciński, Łukasz Kalisz
  • Kapela Jazdowska, Justyna Rekść-Raubo – kierownictwo artystyczne
    Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
    Paulina Garlińska – viola da gamba
    Henryk Kasperczak – chitarrone
  • Bartosz Izbicki – pozytyw, chalumeau, kierownictwo artystyczne

Opis wydarzenia:

Siedemnastowieczny sarmatyzm cechowało przekonanie o szczególnym zaangażowaniu Boga w losy Rzeczpospolitej, a nabożeństwo do Maryi było najbardziej charakterystycznym aspektem sarmackiej pobożności. Wiosną 1656 roku, w czasie Potopu szwedzkiego Rzeczpospolita niemal w całości została opanowana przez wroga. Król przebywał na południu kraju, broniła się Jasna Góra. 1 kwietnia w katedrze lwowskiej król Jan Kazimierz z rodu Wazów uroczyście wypowiedział te słowa: “Wielka Boga-Człowieka Matko o Przeczysta Panno! Jan Kazimierz z łaski Twego Syna Króla Królów, a Pana mojego i z Twojej łaski Król, u stóp Twoich najświętszych na kolana padając, obieram Cię dzisiaj za Patronkę moją i moich państw Królową…”

Tak oto Maryja została ogłoszona Królową Polski. Nie była to idea nowa, gdyż przez wieki stosunek do Maryi, relacja z Nią, stały się wyznacznikiem polskiej pobożności, jej absolutnie wyjątkowym wymiarem, niespotykanym w innych krajach. Maryja była najbliższą świętą Polaków. Dla Sarmaty matka Boga była również jego matką, krewną i Panią, a przede wszystkim Królową. Rzeczpospolita zaś, znajdując się pod specjalną opieką Maryi była przedmurzem chrześcijańskiego świata, a Polacy czuli się nowym narodem wybranym, który wiernie służył swojej Królowej.

W pieśniach maryjnych z tego czasu zostały skupione wszystkie teologiczne prawdy maryjne. Bogurodzica, a wraz z nią takie pieśni, jak Pod Twoją obronęGwiazdo jasnościOmni die dic Mariae formowały dusze i umysły Polaków. Czytali polscy i litewscy szlachcice przed pójściem na spoczynek Różaniec albo inaczej Wianek ku czci Matki Boga (Z pomocą Boga miłego), odmawiali Litanię do Panny Marii, a przed bitwami śpiewali Godzinki (Zawitaj Pani świata), czy Bogarodzicę.

 

(tekst na podstawie artykułu Pawła Rzewuskiego Matka Sarmatów – osobliwości polskiego kultu maryjnego, Teologia Polityczna 2017)

Program naszego koncertu jest muzyczną ilustracją tej historii. Wykonamy pieśni maryjne znane z tradycji oraz kompozycje z epoki. Będą to utwory G. G. Gorczyckiego, bardzo eleganckie i pełne nobliwej słodyczy, a jednocześnie bardzo przejrzyste w swojej strukturze i harmonii. Są one jakby muzyczną emanacją tkliwych, szlacheckich uczuć skierowanych ku Matce Boga. Wilno będzie reprezentować utwór o wyraźnie twardszym i nieco „dzikim” rysie przekazany przez Zygmunta Lauxmina. Daje on wrażenie pierwotnej, synowskiej gorliwości wobec Maryi. Usłyszą też Państwo kompozycje anonimowe – większa część z nich przypisywana jest Gorczyckiemu, gdyż są zapisane jego ręką w wawelskich partesach. Ich cechą charakterystyczną jest to, że w jednym z głosów cytowana jest melodia tradycyjna. Na koniec zabrzmi Bogarodzica opracowana przez Błażeja Dereya, dominikanina, na cztery głosy. Śpiewakom będą towarzyszyły instrumenty charakterystyczne dla sarmackiego, dworskiego muzykowania – lutnie i viole da gamba oraz pozytyw.

24 XI 2024 (Niedziela) godz. 19:00

Koncert finałowy Festiwalu - Muzyka Duszy — śpiew gregoriański i dźwięki muzyki świata

Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Wykonawcy:

  • Dāvis Jurka — saksofon
  • Schola Cantorum Riga (Łotwa)
    w składzie:
    Guntars Prānis — kierownictwo muzyczne
    Ansis Klucis
    Kaspars Milasevics
    Janis Moors
    Martins Moors
    Janis Kursevs
    Rudolfs Bertins
    Egils Jakobsons

Opis wydarzenia:

Koncert to niejako widowisko muzyczno-wizualne, w którym usłyszeć można zarówno chorał gregoriański, jak i wczesnośredniowieczny repertuar polifoniczny. W tej wyjątkowej atmosferze średniowiecznych nastrojów, w których obecne są także elementy improwizacji, saksofon stanie się pomostem do współczesności, wprowadzając świeże, współczesne brzmienia. Cały program stworzy niepowtarzalny dialog i muzyczną syntezę dwóch epok.

Utwory z repertuaru krążą wokół odwiecznego motywu pielgrzymki. Życie człowieka, z jego długimi, duchowymi poszukiwaniami, przypomina pielgrzymkę, która odbywa się zarówno w zewnętrznej przestrzeni, jak i we wnętrzu samego człowieka. Program koncertu pozwoli doświadczyć czegoś z tej drogi, na którą zaproszony jest każdy…

pl_PLPolish
Skip to content