Koniec wejściówek

16 XI 2025 (Niedziela) godz. 19:00

Pianoforte vs Klawesyn – koncert na historycznych instrumentach klawiszowych

Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

Transmisja:

Wykonawcy:

  • Katarzyna Drogosz (pianoforte),
  • Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona,
  • Krzysztof Garstka — Klawesyn/dyrygent

Opis wydarzenia:

Koncert „Pianoforte vs Klawesyn” to wyjątkowe spotkanie z muzyką XVIII wieku w wykonaniu znakomitych artystów specjalizujących się w interpretacji na historycznych instrumentach klawiszowych. Na scenie wystąpi Katarzyna Drogosz przy fortepianie historycznym oraz Capella Regia Polona – Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej pod kierunkiem Krzysztofa Garstki, który poprowadzi orkiestrę od klawesynu.

Program wieczoru ukazuje fascynującą ewolucję stylu galant i wczesnego klasycyzmu, prezentując utwory mistrzów epoki – Jana Chrystiana i Carla Philippa Emanuela Bacha oraz młodego Wolfganga Amadeusza Mozarta. Zestawia również brzmienia dwóch instrumentów historycznych — klawesynu i pianoforte. Koncert otworzy Koncert f-moll J. Ch. Bacha, pełen elegancji i wirtuozerii, ukazujący klawesyn w roli instrumentu solowego. Następnie zabrzmi ekspresyjna Sinfonia h-moll C. Ph. E. Bacha, w której dramatyzm i subtelność współistnieją w harmonijnym dialogu. Kolejnym punktem programu będzie Koncert D-dur KV 107 Mozarta, inspirowany twórczością Jana Chrystiana Bacha i oddający ducha młodzieńczego klasycyzmu. W dalszej części usłyszymy kolejną sinfonię Carla Philippa Emanuela Bacha – tym razem w tonacji B-dur, charakteryzującą się niezwykłą lekkością i finezją. Punktem kulminacyjnym wieczoru stanie się rzadko wykonywany Koncert Es-dur Wq. 47 na klawesyn, pianoforte i orkiestrę, który pozwoli usłyszeć dialog dwóch historycznych instrumentów w pełnej blasku formie koncertowej.

„Pianoforte vs Klawesyn” to nie tylko pojedynek brzmień, lecz także fascynująca podróż w czasie, ukazująca bogactwo i różnorodność muzyki XVIII wieku. Ten koncert będzie prawdziwą gratką dla miłośników muzyki dawnej i wyjątkowym doświadczeniem dla wszystkich, którzy pragną usłyszeć jej oryginalne brzmienie.

Program:

J. Ch. Bach – Koncert na klawesyn I orkiestrę f-moll, W. C73 –
Allegro di molto | Andante | Prestissimo
C. Ph. E. Bach – Sinfonia h-moll, Wq. 182/5 – Allegretto | Larghetto | Presto
W. A. Mozart – Koncert na pianoforte I orkiestrę D-dur, KV. 107 (na podstawie koncertu J. Ch. Bacha) – Allegro | Andante | Tempo di Minuetto
C. Ph. E. Bach – Sinfonia B-dur, Wq. 182/2 – Allegro di molto | Poco adagio | Presto
C. Ph. E. Bach – Koncert na klawesyn, pianoforte I orkiestrę Es-dur, Wq. 47 – Allegro di molto | Larghetto | Presto

Zespół Muzyki Dawnej DILETTO

J. Ch. Bach – Koncert na klawesyn I orkiestrę f-moll, W. C73 –
Allegro di molto | Andante | Prestissimo
C. Ph. E. Bach – Sinfonia h-moll, Wq. 182/5 – Allegretto | Larghetto | Presto
W. A. Mozart – Koncert na pianoforte I orkiestrę D-dur, KV. 107 (na podstawie koncertu J. Ch. Bacha) – Allegro | Andante | Tempo di Minuetto
C. Ph. E. Bach – Sinfonia B-dur, Wq. 182/2 – Allegro di molto | Poco adagio | Presto
C. Ph. E. Bach – Koncert na klawesyn, pianoforte I orkiestrę Es-dur, Wq. 47 – Allegro di molto | Larghetto | Presto

Katarzyna Drogosz

Warszawianka, od 2010 roku związana Polską południową: uczy w akademiach muzycznych w Katowicach i w Krakowie. Dawne fortepiany towarzyszą jej na drodze artystycznej od początku studiów w Conservatorium van Amsterdam, gdzie rozpoczęła naukę po ukończeniu warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w roku 2001. Od tego czasu nieprzerwanie koncertuje, popularyzuje wiedzę o dawnych fortepianach i historycznej praktyce wykonawczej, a także opiekuje się stale rosnącą kolekcją historycznych instrumentów klawiszowych. W działalności artystycznej szczególnie ceni sobie kameralistykę. Współpracuje z zespołem Arte dei Suonatori, współtworzy Trio Laflamme oraz Compass Trio. Towarzyszy także wokalistom w recitalach pieśni: współpracowała m. in. z Martą Boberską (sopran), Janem van Elsackerem (tenor), Karolem Kozłowskim (tenor), Dawidem Biwo (bas). Z recitalami solowymi występowała m. in. na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu, na festiwalu Chopiniana. Działania kameralne zaprowadziły ją na międzynarodowy festiwal muzyki dawnej w Herne, na Mozartfest w Würzburgu, na Haydn Festival w Eisenstadt, na Schlessische Musikfeste w Görlitz i Jaworze, na festiwal Trigonale w Klagenfurcie. Jako solistka z orkiestrą występowała wielokrotnie w Warszawie na Festiwalu Mozartowskim, na koncertach w Krakowie z Capellą Cracoviensis, w Ołomuńcu i w Kaliszu z Conventus Quator, we Wrocławiu z Wrocławską Orkiestrą Barokową. Wszędzie tam towarzyszyły jej własne fortepiany, ale ceni sobie także kontakt z oryginalnymi historycznymi instrumentami zachowanymi w muzeach i kolekcjach, dlatego szczególnym doświadczeniem były występy w Sammlung Neumeyer-Junghanns-Tracey w Bad Krozingen, w muzeum Gerstlhaus w Schenkenfelden, czy w ramach cyklu „Musik in der Praxis” w Wiedniu.  Do ważnych doświadczeń zalicza też nagrania płytowe. Rezultatem są nominowane do „Fryderyków” albumy: z muzyką solową Franza Xavera Mozarta oraz muzyką na wiolonczelę i fortepian Ludwiga van Beethovena w duecie z Jarosławem Thielem (wydawnictwa CD Accord). Inne nagrania kameralne to komplet Pieśni Fryderyka Chopina z Haną Blazikovą (wyd. NIFC), tria Webera, Czernego, i Kuhlaua z Trio Laflamme (wyd. Coviello Classics) oraz „Warsaw Music Salon” z Arte dei Suonatori Piano Quartet (wyd. CD Accord).

Prowadzi warsztaty w szkołach muzycznych, a także uczy na kursach mistrzowskich – w dawniejszych latach m. in. w ramach Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim, a ostatnio na Arte dei Suonatori Masterclasses w Radziejowicach oraz na Międzynarodowym Kursie Muzycznym w Opolu.

Krzysztof Garstka

Klawesynista i pedagog, z zamiłowania oraz zawodu związany przede wszystkim ze światem dawnej opery oraz XVII- i XVIII-wiecznej muzyki wokalno-instrumentalnej. Od czasów studenckich zafascynowany operą, swoje zamiłowanie do muzyki wokalnej rozwinął dzięki kontaktowi i współpracy z czołowymi polskimi wokalistami – Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Jadwigą Rappé oraz Arturem Stefanowiczem. Pierwsze kroki w prowadzeniu zespołów stawiał z założoną przez siebie orkiestrą instrumentów historycznych Gradus ad Parnassum, z którą zrealizował takie produkcje operowe, jak La Serva Padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego, Il Coronazione di Poppea Claudio Monteverdiego oraz Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Haendla. Jako członek-założyciel stowarzyszenia Dramma per Musica rokrocznie bierze czynny udział w kolejnych edycjach Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie.

W 2018 roku uzyskał stopień doktora w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Organów i Klawesynu. W warszawskiej uczelni ukończył również studia klawesynowe w klasie Aliny Ratkowskiej oraz Leszka Kędrackiego. Jest także absolwentem studiów podyplomowych w klasie Andrei Marcona w Schola Cantorum Basiliensis (Szwajcaria) oraz stypendystą programu Erasmus-Socrates, w ramach którego odbył półroczne studia pod kierunkiem Evy Marii Polerus oraz Michaela Hella w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu (Austria). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jespera Christensena, Marieke Spaans i Nicholasa Parle’a.

Kilkukrotnie nagradzany podczas konkursów klawesynowych, m.in. pierwszą nagrodą w i Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu (2009), wyróżnieniem podczas konkursu Praskiej Wiosny (Prazskie Jaro, 2017) oraz trzecią nagrodą w XVII Konkursie Klawesynowym Paola Bernardi w Bolonii (2017).

W 2018 roku objął stanowisko kierownika muzycznego Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Z zespołem tym poprowadził m.in. szereg spektakli operowych (Rodelinda Georga Friedricha Händla, L’Orfeo Claudio Monteverdiego, Scene Buffe Alessandro Scarlattiego, Dido and Aeneas Henry’ego Purcella) oraz koncertów oratoryjno-kantatowych i instrumentalnych.

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królwskiej Capella Regia Polona

Został powołany we wrześniu 2018. Repertuar zespołu obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku – dzieła oratoryjno-kantatowe, opery  muzykę instrumentalną. W skład zespołu wchodzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub ich kopiach. Muzycy współpracują zarówno z najlepszymi polskimi, jak i zagranicznymi zespołami. Funkcję kierownika muzycznego zespołu pełni klawesynista – Krzysztof Garstka.

pl_PLPolish
Skip to content