Imieniny Izabeli Branickiej 2016 – opis

 

Imieniny Izabeli Branickiej 2016

Tegoroczny Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej rozpoczną w Katedrze Białostockiej w dniu 16 listopada (środa) o 19:30 Nieszpory o NMP Ostrobramskiej wg Fr. Karpińskiego – jako rekonstrukcja nieszporów ludowych z XVIII wieku. W kolejne dwa dni odbędą się Wieczory historyczne z gawędą o Izabeli Branickiej oraz recitalem Katarzyny Drogosz na Pianoforte w Ratuszu w Bielsku Podlaskim (17.11) oraz Ratuszu Białostockim (18.11). W dzień imienin – 19 listopada zpstanie zaprezentowany po raz pierwszy w Białostockim Pałacu Branickich Spektakl taneczno-muzyczny „Ballet des nations” „Balet Narodów” w wykonaniu Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” (Kraków, Polska), Kapeli Dworskiej „Collegium Marianum” (Praga, Czechy) oraz Zespołu Muzyki Dawnej „Solamente Naturali” (Bratysława, Słowacja), nawiązujący do barokowej tradycji przedstawiania tańców różnych narodowości. W niedzielę 20 listopada o 13:30 w Starym Kościele Farnym odbędzie się Uroczysta Msza Święta w intencji Izabeli Branickiej z oprawą muzyczną z XVIII wieku, a Festiwal zakończy wyjątkowe wydarzenie artystyczne – prawykonanie po 250 latach Spektaklu Operowego „Il Cavaliere per amore” Niccolo Picciniego, który jak potwierdzają źródła historyczne, miał swoją premierę polską w białostockim Opernhausie Branickich w 1766 roku. Opera zostanie wykonana na kopiach instrumentów z epoki, soliści wystąpią w stylizowanych na ówczesne kostiumach oraz historycznie stylizowanej scenografii. Spektakl wyreżyseruje Paweł Chomczyk, a orkiestrę Zespołu Muzyki Dawnej Diletto poprowadzi Anna Moniuszko.

 

PROGRAM:
16.XI.2016 (środa)
19:30 – Nieszpory o NMP Ostrobramskiej
Katedra Białostocka

Nieszpory o NMP Ostrobramskiej wg Fr. Karpińskiego – rekonstrukcja nieszporów ludowych z XVIII wieku, wykonawcy: Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri, Dariusz Hajdukiewicz – organy

Pani Krakowska uczestniczyła codziennie we Mszy Świętej w Kościele Farnym oraz w innych popularnych nabożeństwach tj. Nieszpory, dlatego również obchody jej imienin były nierozerwalnie złączone z liturgicznym wspomnieniem Patronki – św. Elżbiety Węgierskiej. Celem wydarzenia będzie próba rekonstrukcji oprawy muzycznej z XVIII w. Nieszporów na Uroczystość NMP Ostrobramskiej, gdyż właśnie 16 XI Diecezja Wileńska, do której należał niegdyś Białystok, obchodzi uroczystość NMP Ostrobramskiej. Nieszpory zostaną odśpiewane zgodnie z liturgią osiemnastowieczną i zawierać będą oprócz chorału gregoriańskiego słynne psalmy nieszporne oraz pieśni nabożne Franciszka Karpińskiego tworzącego na dworze Branickich. Wykonawcy: Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri oraz Dariusz Hajdukiewicz przy pozytywie.

17.XI.2016 (czwartek)
18:00 – Wieczór historyczny. Gawęda o Izabeli i recital Katarzyny Drogosz – pianoforte.
Ratusz w Bielsku Podlaskim

18.XI.2016 (czwartek)
18:00 – Wieczór historyczny. Gawęda o Izabeli i recital Katarzyny Drogosz – pianoforte.
Ratusz w Białymstoku

Nieodłącznym elementem każdego Festiwalu są wykłady i gawędy dotyczące życia arystokracji w XVIII wieku z szczególnym uwzględnieniem Izabeli Branickiej z Poniatowskich. Przybliżają one publiczności mało znane fakty z życia Izabeli Branickiej a także innych rodów tworzących magnaterię w Polsce w XVIII wieku. Połączenie gawędy z muzyką kameralną cieszącą się wielką popularnością w każdej epoce, stanowi cenne uzupełnienie wielkich wydarzeń scenicznych i koncertowych, w które obfituje rokrocznie Festiwal Sztuk Dawnych. Podczas recitalu zostanie przez Katarzynę Drogosz zaprezentowna na Pianoforte twórczość J.S. Bacha i jego synów przeznaczoną na ten instrument. Pianoforte to instrument będący poprzednikiem fortepianu używany od połowy XVIII wieku. Znany jest fakt nabycia Pianoforte od Jana Sebastiana Bacha przez Jana Klemensa Branickiego w roku 1749 – tuż po ślubie z Izabelą Branicką. W 1757 roku został sprowadzony do białostockiej kapeli z Saksonii – Dominik Grabenbauer – organista i klawicymbalista. Jakie utwory ze sobą przywiózł do Białegostoku nie wiemy, ale prezentacja skomponowanych na Pianoforte utworów związanego z dworem Sasów J.S. Bacha i jego synów, będzie ciekawą próbą rekonstrukcji recitali jakie miały miejsce na dworze Branickich w XVIII wieku. Utwory zostaną wykonane na wiernej kopii XVIII wiecznego instrumentu.

Bielsk Podlaski, to oddalone o około 50 km od Białegostoku jedno z najstarszych miast Podlasia. Izabela Branicka od 1760 roku była starościną bielską. Jej zasługą było wytyczenie tzw. „nowego miasta” z późnobarokowym ratuszem i nowym neoklacystycznym kościołem farnym. Wieczór historyczny z recitalem na Pianoforte będzie doskonałą okazją do wspomnienia zasłużonej nie tylko dla Białegostoku Izabeli Branickiej.

19.XI.2016 (sobota)
17:00 – Spektakl taneczno-muzyczny
Pałac Branickich w Białymstoku, Aula Magna

Spektakl taneczno-muzyczny „Ballet des nations – Balet Narodów” Balet Dworski „Cracovia Danza” (Kraków, Polska), Kapela Dworska „Collegium Marianum” (Praga, Czechy), Zespół Muzyki Dawnej „Solamente Naturali” (Bratysława, Słowacja) – Pałac Branickich w Białymstoku

„Ballet des nations” „Balet Narodów” to spektakl taneczno-muzyczny nawiązujący do barokowej tradycji przedstawiania tańców różnych narodowości. Stworzony przez artystów z Polski, Czech i Słowacji – specjalizujących się w muzyce dawnej i tańcu historycznym – przybliża repertuar muzyczny i taneczny Europy Środkowej połowy XVIII wieku, jak również ukazuje inspiracje i fascynacje kompozytorów zachodnich tańcami i kulturą krajów Europy Środkowej. Wykonawcami będą: Balet Dworski „Cracovia Danza” (Kraków, Polska), Kapela Dworska „Collegium Marianum” (Praga, Czechy), Zespół Muzyki Dawnej „Solamente Naturali” (Bratysława, Słowacja)

Założeniem twórców spektaklu „Ballet des Nations” jest odtworzenie tańców charakterystycznych, takich jak „Hongroise” czy „Polonaise”, funkcjonujących w repertuarze muzycznym i tanecznym XVIII w., które łączyły elementy tańca ludowego z poszczególnych krajów (Węgier, Polski, Czech i Słowacji) z techniką tańca barokowego, tzw. „Belle Danse”, obowiązującą na wszystkich dworach ówczesnej Europy.

20.XI.2016 (niedziela)
13:30 – Uroczysta Msza Święta
Stary Kościół Farny w Białymstoku

Uroczysta Msza Święta uświetniająca obchody Imienin Izabeli Branickiej z oprawą muzyczną z XVIII wieku, wykonawcy: Żeński Zespół Wokalny – Schola Mulierum Sanctae Haedvigis.

Śpiewy chorałowe zaczerpnięte zostaną z Graduale Romanum edycji Piotrkowczyka (ostatnie wydanie w 1740 roku w Krakowie) a także z Graduału dla studentów jezuickich wydanego w Wilnie w 1742 roku. Części ordinarium missae stanowić będzie Missa alternatim z Wileńskiej Tabulatury Organowej z XVII w. Albumu Sapiehów (Matką J.K. Branickiego była Katarzyna z Sapiehów) oraz utwory G.P. Martiniego tworzącego w XVIII wieku franciszkanina i nauczyciela Johanna Christiana Bacha i Wolfganga Amadeusa Mozarta, który studiował u niego kontrapunkt wokalny. Fakt oparcia muzyki kościelnej na źródłach wileńskich wynika z przynależności w owym czasie parafii Białostockiej do diecezji Wileńskiej. Jan Klemens Branicki w latach sześćdziesiątych XVIII wieku ufundował w Białymstoku szpital, do którego obsługi sprowadził siostry Szarytki. W 1769 roku przybyło pięć sióstr z Warszawy z przełożoną s. Agnieszką Kłosowską na czele. Fundacja została zatwierdzona przez Sejm Rzeczypospolitej w 1792 roku. Szpital z klasztorem i kaplicą wschodnią stroną sąsiadował z pałacykiem gościnnym Branickiego, a zachodnią z cmentarzem parafialnym. Wykonanie śpiewów przez Żeński Zespół Wokalny będzie próbą rekonstrukcji muzyki wykonywanej w kościele w Białymstoku w XVIII wieku.

20.XI.2016 (niedziela)
19:30 – Spektakl operowy
Pałac Branickich w Białymstoku, Aula Magna

Spektakl operowy „Il cavaliere per amore” Niccolo Piccinniego – Pałac Branickich w Białymstoku

Wielkim uznaniem wśród ówczesnej arystokracji polskiej cieszyły się kompozycje Niccolo Piccinniego. Jak potwierdzają źródła historyczne w roku 1766 w białostockim Opernhausie została wykonana azione comica „Il cavaliere per amore” (libretto Giuseppe Petrosellini, muzyka Niccolo Piccinni): dwuczęściowe imermezzi a quattro voci, które premierę miało, w rzymskim Teatro alla Valle w karnawale 1763 roku. W spektaklu wzięli udział znakomici, pracujący w Opernhausie Branickich, sławni w całej Europie śpiewacy: Filippo Laschi, Antonio Valletti, Antonia Bernasconi (dla której Opery komponował Gluck) oraz [Maria] Magdalena Picler [Pichler] i białostocki balet. Odnalezienie, zrekonstruowanie oraz wykonanie po 250 latach opery, która miała swoją polską premierę w Białymstoku będzie zatem próbą ilustracji świetności obchodów imienin Pani Krakowskiej. Koncert zostanie wykonany na kopiach instrumentów z epoki, soliści wystąpią w stylizowanych na ówczesne kostiumach i w scenografii. Wykonawcami będą: Zespół Muzyki Dawnej Diletto pod dyr. Anny Moniuszko, reżyserem zaś Paweł Chomczyk. Obsada: Eurilla (sopran) Justyna Wieruszewska – Biniek, Lisetta (sopran) Małgorzata Trojanowska, Florindo (tenor) Przemysław Borys, Piantone Ricco (bas) Maciej Falkiewicz, Restagnone – Krzysztof Bitdorf, współpraca scenograficzna – Małgorzata Tarasewicz-Wosik.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

https://www.facebook.com/events/331131227249803/

Film promujący wydarzenie:
http://www.youtube.com/watch?v=pzhJInpWduQ

Organizator
Fundacja Pro Anima

Współorganizatorzy
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Wydział Instrumentalno Pedagogiczny w Białymstoku
Muzeum Podlaskie w Białymstoku

Mecenat Festiwalu
PGE Dystrybucja S.A.
SBR Bank
Open Eductation Group Sp. z o.o.

Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Miasta Białegostoku
Zrealizowano przy wsparciu finansowych Województwa Podlaskiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline